måndag 12 september 2011

Fuck Me Pumps vs. Fuck You Pumps

Jag måste erkänna att det irriterar mig något fruktansvärt med människor som inte kan förstå sig på att alla inte alltid klär sig enbart för att attrahera det motsatta könet. Att folk anser det provocerande med kvinnor, ja, framförallt kvinnor, som klär sig helt för sin egen skull utan att någonsin tänka tanken på om män kommer gilla det. Att man anses som osäker på sitt utseende om man "gömmer" sig bakom en exceptionellt excentrisk utstyrsel.

Jag pratar om kvinnor i androgyna kläder - nej, pojkvännens skjorta räknas inte, i enbart underkläder - kom igen, vi vet alla att få skulle vilja ta med en tjej klädd som Lady Gaga från krogen, i lager på lager på lager, kvinnor sminkade med svarta läppar och blekta, buskiga ögonbryn och kvinnor i frisyrer som ser ut att höra hemma på en Beatlesmedlem.

Vi vet att vi får mest ragg när vi har enkla pumps eller kängor, jeans med inte alltför hög midja, ett enkelt linne med lagom stor urringning och ett par lager mascara. Att inte alla kvinnor och tjejer klär sig så innebär inte att de inte insett detta, utan att de faktiskt inte sätter andras åsikter om vad som är fint framför deras egen. De tycker helt enkelt att det faktiskt är viktigare att klä sig så de tycker om sig själva framför att klä sig för att andra ska tycka om dem.

Hur kan detta misstolkas som osäkerhet när det tvärtom handlar om att vara säker på sitt inre jag snarare än sitt yttre? Varför kan man inte acceptera att någon inte har lust att klä sig som ett kuttersmycke? Att hon inte känner sig mest säker på sig själv när hon får varenda man inom synhåll att vända sig om efter henne i beundran? Är det så himla svårt att inse att alla inte trånar efter att objektifieras?

Det handlar inte om att gömma sig, det handlar om att visa upp sig. Att visa upp sitt inre genom att klä på sig vad man känner för på utsidan istället för att enbart visa det där yttre. Det kanske inte är ens bästa sida, men det är en ärlig sida.

2 kommentarer:

  1. fast alltså jag håller inte med. tror många faktiskt klär sig för sin egen acceptans, inte för att nödvändigtvis just det MOTSATTA könet ska gilla en. Jag, t ex, råkar känna mig mycket snyggare i (ex nu) väldigt tajta jeans (och kanske ett par som jag får snygg rumpa i) än typ.. ett par extravaganta och speciella. Och den här rumpan vill jag inte bara att killar ska gilla, utan alla men mest av allt JAG SJÄLV. Så jag tycker ofta att det kan bli fördomar helt åt motsatt håll, alltså att det INTE är okej att ha kläder typiska för sitt genus.

    Och nu kommer jag själv bli fördomsfull men då fåre bli så. Lady Gaga t ex.. hon har fixat näsan och gått ner väldigt mycket i vikt. Därför har jag väldigt svårt att se henne som en självsäker person som inte vill gömma sig.

    SvaraRadera
  2. Ja alltså, jag menar inte att man inte FÅR ha tighta klänningar och läppglans - det är ändå så jag oftast klär mig (eller ja, jag tycker sällan jag klär mig extravagant).

    Men det är sant som du säger, att "fashionfolk" ofta ser ner på tjejer som klär sig lite mer "accepterat sexigt" för att de inte tror att de vågar ta chanser, vilket ju är precis lika illa som åt andra hållet, dock har jag väl inte så mycket erfarenhet av det eftersom jag endast har fått negativt bemötande åt det andra hållet.

    Och jo, alltså, för mig är det en sak att vara osäker på sitt utseende och en annan att vara det på sin person. Jag tror att Lady Gaga är säker på vem hon är som person, och utseendet vet jag inte, men där kan hon kanske vara osäker (jag skulle troligtvis bli anorektisk om jag såg mig själv på så många bilder som hon gör).

    Den här texten lät som att jag tycker att man vill objektifieras om man väljer tighta jeans och urringad topp, jag vet det, men det var inte det jag ville få fram så därför sket jag i att fixa det. Väldigt många ser ner på en när man går runt i "oattraherande" kläder och blir just provocerade av detta, och jag kan inte för mitt liv förstå varför. Det känns som en så onödig anledning att se ner på någon för bara.

    SvaraRadera