söndag 19 september 2010

Politisk spya

Jag är på väg att börja gråta. Jag vill spy, gråta, slåss och fly. Jag har aldrig i hela mitt liv skämts så mycket över mitt land. Jag skäms. Vi brukade vara ett föregångsland. Vi brukade kämpa för jämställdhet. Vi brukade gå framåt i utvecklingen. Vi brukade försöka bli mer öppensinnade gentemot andra kulturer. Jag brukade vara stolt över allt detta. Nu har vi gjort rasism rumsrent, vi har släppt fram ett främlingsfientligt "parti" i riksdagen.

Det är vi som röstat som vi gjort. Det är vi. Jag vill inte vara en del av oss längre, för jag skäms så extremt mycket. Något som man gjort kan inte göras ogjort. Snälla. Låt det här vara ett skämt. Låt oss vakna imorgon och märka att oj, det här var inte vårt val, det var några idioter från månen som röstade.

Det kommer dock inte hända. Vi har idag, år 2010, gett makt åt folk som inte tycker att alla människor har lika värde. Som har en partiledare som blev medlem i partiet för 16 år sedan. Hur såg SD ut för sexton år sedan? Likadant som nu, utan den tjocka kakan av skitsnack som ska dölja vad de egentligen står för.

Grattis Sverige. Grattis till att vi nu är ett land att förakta.

2 kommentarer: