måndag 11 april 2011

Ödmjukheten är död


På facebook roas mina och Olivias vänner av ett album som heter "Egopics" och innehåller, just det, bilder på oss själva som vi tycker är snygga (och en och annan framgooglad bild på blommor som är märkta med ordet "utfyllnad"). En annan kompis har ett album som heter "If you're hot, you're probably in this album". I vintras låg jag bredvid en pojke i hans säng och utbrast "fyfan vad snygg du är" och fick svaret "vet". Joints beskrivning om sig själv här på blogspot är "den där tjejen på stan som du önskar att du kände".

Ingenting av det här är något man blir irriterad på, för det sägs med en sådan självklarhet. I mina vänskapskretsar är det okej att tycka att man är snygg, det är okej att tycka att man är en skön jävel, det är okej att skriva att folk vill hänga med en. Så länge det är sant. Samtidigt är det ibland bättre att svara "vet" på en komplimang än att säga "åh tycker du verkligen det?", för det är mer ärligt - om man vet att man är snygg. Dessutom gör det svaret att man slipper prata vidare om det, eftersom ens eget utseende är ett rätt ointressant samtalsämne.

Jag tror att vi små självmedvetna hipsters kommer att bli jantelagens död.

3 kommentarer:

  1. Men det är så det ska vara!

    (Både när det gäller ditt inlägg och min krönika hehehehe)

    <3

    SvaraRadera
  2. hahahah underbart<3

    SvaraRadera
  3. åh gulle gulle du! det låter som en riktigt bra framtidsplan. när jag vinner nobelpriset i litteratur försörjer jag dig istället. i vårt mansion. realism och ödmjukhet är som sagt överskattat.

    SvaraRadera