torsdag 2 december 2010

Varning för förort

Igår hittade jag den här när jag klev av tuben. Jag totalälskar den, så himla... Skön? Äkta? Skrattretande? Kommer inte på ordet jag söker, men det innefattar ungefär allt det där. Precis som förorter gör, så jag antar att det är "förortsig", men det är ju inte ens ett ord.

I vilket fall, så älskar jag förorten, och jag hatar den lika mycket. Jag vill bo i stan, men jag vill att mina framtida barn ska veta hur man åker pendeltåg och hur det känns att vandra runt bland betongblock samtidigt som man stöter på folk man känner lite halvt, vill känna eller önskar att man inte kände. Jag vill att de ska se att allt inte är frid och fröjd, att existensminimum inte innebär Söders billigaste lägenhet och att det finns ställen dit inte ens taxibilarna åker.Jag vill inte att de ska bo just precis där, men jag vill att de ska veta vad de faktiskt innebär att bo där. Att de ska ha, om inte förstahands, så andrahandserfarenhet av det.

"Nu blev det här en uppsats, haha!"

Vad äckligt att den handlade om barn hahaha...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar